E-mailmarketing is één van de belangrijkste, en gelijk onderschatte, oplossingen in online marketing. E-mailmarketing kent vele aspecten en dat maakt het ook direct complex, maar het kent ook veel voordelen. E-mailmarketing is goedkoop, direct, acties zijn gemakkelijk te traceren (aantal geopende e-mails, aantal uitschrijvingen, omzet uit de email) en indien E-mailmarketing goed is uitgevoerd kan het erg succesvol zijn.

E-mailmarketing kan verschillende doelen hebben:

Informatieve e-mails

E-mail nieuwsbrieven zijn erg handig als het gaat om het snel en efficiënt verspreiden van nieuws en informatie aan grote groep mensen. Hierbij kan gedacht worden aan een nieuwsbrief voor leden of donateurs van een vereniging, ouders van kinderen die een school bezoeken, of leden van een belangenorganisatie.

Actie e-mails

Een e-mail nieuwsbrief of mailing kan ook als doel hebben om een actie of aanbieding onder de aandacht te brengen, met de mogelijkheid dat de ontvangers het product kopen of de dienst afnemen. Als de mailing slim wordt uitgevoerd kan het resultaat verrassend goed zijn. Een voorbeeld: de fans van een artiest hebben vaak een grote koopbereidheid voor een speciale uitgave, een boek of merchandising van die artiest. Gekoppeld aan het feit dat ze zichzelf hebben aangemeld om daarover mailings te ontvangen, leidt dit tot een zeer effectieve en efficiënte marketinguiting met naar verwachting een hoge conversie.

Loyality e-mailmarketing

Het versturen van e-mail nieuwsbrieven kan als doel hebben om de relatie te versterken of herstellen tussen een bedrijf en de huidige of vroegere klanten en relaties. Het uiteindelijke doel is meestal om de loyaliteit van klanten te verhogen, en om (herhaal-) aankopen te stimuleren.

Transactionele e-mails

Transactionele e-mails zijn e-mails die, zoals het woord eigenlijk al zegt, e-mails die uit een transactie voortvloeien. Denk bijvoorbeeld aan een bevestigingsmail die je ontvangt na een aankoop of reservering,  of een e-mail met daarin een nieuw aangevraagd wachtwoord voor een online account.

 

CREABYTES werkt met Mailchimp als Email Service Provider. Mailchimp is een uniek systeem waarmee zeer eenvoudig nieuwsbrieven zijn op te maken én te versturen. Verstuur je nieuwsbrieven dus in een handomdraai en wees ‘live’ getuige van de statistieken, je ziet de e-mails geopend worden door de ontvangers.Het is mogelijk je adreslijsten eenvoudig in te lezen en bij te werken.